Заупокійні суботи є одним з кількох способів, якими візантійська Церква дає
вираз пам‘яті про померлих. Згадується їх завжди в євхаристійних молитвах. За
поодиноких померлих молимося у вибрані дні від їхнього упокоєння. В країнах
західної діаспори до передбачених східною традицією поминальних днів доходять
моменти, коли робить це західна Церква. Коли йдеться про листопадові поминки,
то цю традицію плекається також в Західній Україні.
Це пов‘язане з літургійним життям Церкви, з ритмом її календаря. Можна б
сказати, що офіційне, приписане, обов‘язкове. І є такі місця у світі, де
літургійний устав і звичаї пов‘язані з встановленими днями пам‘яті і турботи
про покійних дотримуються з бездоганною прискіпливістю.
Проте сьогодні християни дозріли до свідомості, що літургія у храмі, яка не
знаходить продовження поза мурами священної будівлі, не є справжнім
богослужінням. Ризикує перетворитися на порожній спектакль, стати пародією
молитви «в Дусі і істині». Як має виглядати літургія
після літургії у відношенні до тайни смерті, до тіла людини, яку Бог
створив на свій образ?
Світлана Алексієвич, білоруська письменниця і журналістка, яка досліджує постсовєтські
суспільства, каже, що «червона імперія відійшла, але людина лишилася. І це
найстрашніше».
Те, як ставляться до тіл полеглих військовослужбовців, стало для неї
промовистим доказом різниці між двома народами: «Полеглих російських солдатів
вивозять з Донбасу потайки і ховають крадькома, як злочинців. А коли везуть
тіла українських бійців, люди стоять вздовж дороги навколішки. Побачивши це я
зрозуміла, що цього народу вже не вдасться перемогти».
Літургію після
літургії стосовно померлих українці звершують вже більше року.
Надія на перемогу закріпиться у серці, якщо літургійний заклик «Возлюбім один
одного» знайде втілення в житті, в якому перестануть обов‘язувати закони
корупційної джунглі.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz