czwartek, 18 czerwca 2015

Натовп, календар і друзі України



Питання церковного календаря для дослідників українського духу ще довго буде невичерпним джерелом матеріалу. Це предивне: пишеш до «Нашого слова» статтю про українсько-польське примирення, а у відповідь – тиша. Порушуєш питання стосунку до четвертої хвилі еміграції з України – мовчанка. Тільки торкни справу зміни календаря – цілий діапазон гнівних реакцій. Включно з погрозами виникнення «справжньої» УГКЦ.

В «Нашому слові» від 12 червня 2015 року Олесь Якимів з Товариства друзів України критично відгукується на статтю о. диякона Петра Сивіцького («Календарне питання – моя пропозиція», «НС» від 10 травня 2015). Текст починається описом багатотисячного натовпу, який в пасхальну неділю зайняв проїжджу частину вулиці Мйодової. «Всі були щасливі і ніхто не нарікав, що святкування відбувається згідно з календарем, за яким святкують з діда-прадіда» – піднесено пише пан Якимів. Варшавські водії, не поділяючи цього ентузіазму, мабуть, подумки питали: якщо їх стільки, то чому не правлять також в інших місцях? Але ця тема заслуговує окремої уваги. А картина велелюдної маси вірних не завжди викликає однозначні почуття. Іван Золотоустий, наприкінці четвертого століття, сказав в проповіді на Богоявлення: «Всі сьогодні радієте, а я сумую. Дивлячись на цей, наче море, далеко і широко розлитий натовп вірних, на цей прецінний скарб святої Церкви, усвідомлюю водночас, що як тільки мине свято, цей натовп розійдеться і довго його не побачимо. Ця думка викликає в мене біль і смуток.  Чому Церква, яка зродила стільки дітей, може ними радіти тільки в свята, а не в часі кожної літургійної відправи». Невже греко-католики не знають, що Воскресіння Христове святкується не тільки раз у році, а в кожну неділю, ба – кожного дня, коли звершується Божественну Літургію? Очевидно, українці подібні в цьому до інших народів, але вони вже не заколисують релігійної свідомості великодньою статистикою.

Читаючи опис пасхального варшавського ранку, я згадав слова о. Леслава Лесика про те, що в Лодзі на Богоявлення було двоє (2) вірних. Візантійські християни з УГКЦ в Лодзі, на відміну від слухачів Івана Золотоустого, не цінують Йордану? Коли я заміняв о. Леслава в одну з неділь Великого Посту, на Службі Божій було майже 30 вірних. Чому майже всі – як з місцевих, так і з заробітчан – не взяли участі у великому святі? Бо Лодзь –  це велике місто, в якому важко в робочий день добратися до церкви навіть на пізню вечірню годину. І так є всюди. Церква не може вимагати від своїх вірних героїзму – брати відпустку, не посилати дітей до школи. Бо усвідомлює, що йдуть часи, в яких праця стає привілеєм. Церква може і повинна достосувати другорядні елементи свого устрою – а таким є календар – до ритму життя суспільства. Не кажучи про вимогу відповідності досягненням людського розуму.

Отець диякон, безперечно, сам відповість на всі закиди пана Якиміва. Я не можу обійти мовчанням його останніх слів: «Вибір, який пропонується зробити церковній громаді в Польщі, свідомо чи несвідомо може призвести до поділу на УГКЦ і Греко-католицьку церкву в РП. Навряд чи хотіли б цього попередні покоління віруючих нашої Церкви. У нашого народу і так є забагато ліній поділу». Хто мав би очолити оцю «УГКЦ» в Польщі? Присланий для непримиренних прихильників юліянського календаря Синодом Єпископів єрарх з України? Автор згадує свого діда Михайла, який був підпільним священиком в Україні, «вірним своїй вірі та віровизнанню». Посилатися на свідчення віри свого діда ісповідника і водночас висловлювати допустимість церковного розколу через незгоду на можливу зміну календаря? Ще одне підтвердження істини, що християнами не народжуються. Християнами стають. Особливо це стосується греко-католиків. А Україні потрібні друзі, які принаймні розумітимуть чого не робити, щоб її шлях до європейського товариства перестав бути хожденієм по муках.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz