Тема послання цьогорічного синоду наших єпископів, «Сопричастя і єдність у житті і служінні УГКЦ», оживила спогад про одну з
перших спроб запропонувати українськомовному читачеві друковане богословське
видання, поява якого мала бути знаком повернення України до світу вільного
обміну думками. Перший його номер вийшов у січні 1996 року, останній, якщо не
помиляюсь, це липень-грудень 2006 року. Ідеться про український варіант, котрий
був 15-им, міжнародного квартальника «Communio», яке видавало львівське «Свічадо».
У вступному слові до першого номеру «Сопричастя» головного редактора о.
Ласло Пушкаша, яке відсилає до програмних статтей Ганса Урса фон Бальтазара та
Йозефа Ратцінґера, читаємо, що «латинське слово „комуніо” та грецьке - „койнонія” з самого початку означали спільнісне життя Церкви,
вказуючи на стале джерело цього життя – на Христа, як Голову, на те, як життя
Церкви сприймає його Духа».
В синодальному посланні не прочитаємо про грецьке слово. Не ма в ньому
також ані одного посилання на Катехизм УГКЦ «Христос – наша Пасха», хоч за
предметним покажчиком, в ньому про сопричастя мовиться 40 разів (насправді 38,
без помилково зазначених номерів 301 і 331).
Аж просилося, щоб у частині послання, в якій мовиться про Євхаристію як «вершину і найглибший вияв єдності Христової Церкви та її природи» зацитувати за Катехизмом УГКЦ (433) ці слова про
Євхаристію з «Точного викладу православної віри» Йоана Дамаскина: «Причастям це
таїнство називається тому, що через нього ми причащаємося Божества Ісуса. А
сопричастям воно називається – і дійсно є – тому, що через нього ми входимо в
сопричастя з Христом, беручи участь як у Його тілі, так і в Божестві. Водночас,
через це таїнство входимо в сопричастя і єднаємось одні з одними, бо як ми
причащаємось одного хліба, так усі стаємо єдиним Тілом Христовим і єдиною
Кров’ю та членами одні одних, будучи співтілесними Христовими».
Тим, що кожної неділі об’єднує Едмонтонську єпархію і
Донецький екзархат, Чернівецьку єпархію і
Куритибську
митрополію, Мельбурнську єпархію і
Кримський
екзархат, Перемисько-Варшавську митрополію і Київську архиєпархію є
звершувана на всіх континентах Божественна Літургія. Від майже десяти років
також свій катехизм. Якщо хочемо зберігати і скріплювати сопричастя і єдність
Австралії з обидвома Америками, Європи з
Казахстаном, мусимо черпати з цих двох джерел.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz