«Християни люблять всіх людей, а всі їх переслідують(...) Їх ганьблять, а
вони в цьому прославляються. Ображають їх, а вони виявляються праведними. Їх
злословлять, а вони благословляють. Зневажають їх, а вони відповідають пошаною.
Вони творять добро, а їх карають як злочинців. Покарані радіють, як ті, що
отримують життя». В такий спосіб анонімний автор під кінець другого століття
описав достойному Діогнетові, зацікавленому християнством, в чому полягає
специфіка нової релігії. Так змальований образ християнина відповідав словам
Ісуса: «Оце я посилаю вас, немов овець серед вовків»(Мт 10,16). Може він став
також натхненням для Івана Золотоустого, який вчив: «Доки ми є вівцями, доти
перемагаємо; навіть коли оточать нас тисячі вовків, ми – звитяжці. Але коли стаємо
вовками, зазнаємо поразки, бо бракує нам допомоги пастиря. Він-бо пасе не
вовків, а вівці; відходить і покидає тебе, бо не хочеш, щоб виявилась його
сила. Коли в переслідуваннях зберігаєш лагідність, всю перемогу приписується
йому; якщо стаєш на прю і борешся, затемнюєш її».
Читаючи «Лист до Діогнета» в контексті актуальних подій у Польщі, не можна
втекти від питання: над Віслою сповідується цю саму релігію, яку описано Діогнетові
під кінець другого століття, чи якусь її мутацію, в якій вівця має претензії,
що є вівцею, а не хижаком. Щодо наймолодших цю гіпервразливість можна ще
зрозуміти – вони не знають інших «переслідувань», ніж ті з боку ліберальної
демократії. Але вже представники середнього покоління повинні пам‘ятати, що
тоталітарні вороги християнства не зупинялися ні перед чим, включно з убивствами
священиків на кілька років перед падінням комуністичного режиму. Однак з їхніх
уст чути постійно про атаки, безпрецедентні атаки, цілеспрямовані кампанії
ненависті до Церкви, християнства, і спроби зруйнувати всі фундаментальні для
нашої цивілізації цінності.
Серед польських єрархів, духовенства і правородикально налаштованих мирян
важко знайти когось, хто не мав би зниженого больового порогу. В одному з нижче
поміщених тут текстів є приклад такого розладу. Публіцист Томаш Терліковський
назвав засудженням („potępienie”) розчарування („wielka szkoda”), якому дав вираз Адам Міхнік після відмови з боку
римсько-католицького львівського архієпископа написати спільно з
греко-католицькими єрархами лист в 70-у річницю Волинського злочину.
Лист Блаженнішого
Святослава до польської Єпископської Конференції, в якому мовиться про
«особливі випробування» і «напади антицерковних середовищ» утвердить адресатів
у переконанні, що вони є обложеною твердинею, в якій від зазіхань лукавого
світу сховалися останні праведні.
Вже кільканадцять
років тому один ірландський монах, який в Люблині опікувався студентами свого
місійного ордену, на польській мові, яку напрочуд перфектно вивчив, достеменно
знаючи з досвіду рідної йому Церкви до чого призводить заперечування фактів
злочинів духовних осіб проти дітей, заохочував, щоб не повторювати ірландських
помилок. Виявляється, що безуспішно. Парадоксально слова солідарності з боку
грекокатоликів надійшли тоді, коли голова польської Єпископської Конференції в
інтерв‘ю для одного з правих тижневиків повторив фальшиві звинувачення на
адресу грекокатоликів, які мали спровокувати перший педофільський скандал у РКЦ
в Польщі. До вирішення проблема: справжню натуру єпископ Міхалік показує тоді,
коли відважно і великодушно простягає руку до примирення з грекокатоликами, чи
приписуючи їм змову проти репутації РКЦ.
«Душа любить тіло, яке
її ненавидить, і його члени. І християни люблять тих, які їх ненавидять. Душа –
закрита в тілі, але саме вона підтримує тіло. І християни є закриті у світі, як
у тюрмі, але то вони захищають світ». Чи сучасним Діогнетам можна повторити ці
слова зі щирою душею?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz