23 неділя по Зісланні Святого Духа, як і 5-та, це день літургійного року, в
якому не один священнослужитель Церков візантійської традиції трохи заздрить
римсько-католицьким братам. На відміну від першої, в якій читається Євангеліє
про зцілення біснуватих /біснуватого в дві неділі (в 5-ту – Мт 8,28-31, в 23-ту – Лк 8, 26-39), латинники
не чують про це в жодну неділю, лише в будні – в середу 13-го тижня (Мт 8,28-34)
року А і в понеділок 5-го тижня (Мк 5, 1-20) року В. Перед східним проповідником
– обов‘язок/радість проповіді про демонів посланих в свиней. Римський не є до
цього зобов‘язаний, але з настанням своєрідного душпастирського демоноцентризму
багато-хто мабуть це робить. Люблінський священик середнього покоління, який брав
участь у реколекціях ведених у Польщі відомим колишнім італійським екзорцистом,
констатував, що молоді священики палають бажанням боротьби з демонами.
Зі свого боку старший священик, багатолітній колишній екзорцист люблінської
архідієцезії каже, що кількість дійсних одержимостей не змінилася протягом
останніх років, а більшість з-посеред дедалі зростаючого числа тих, хто шукає
або для кого шукають допомоги екзорциста, потребують втручання лікарів.
Візантійська Церква не тільки у дві неділі пригадує вірним про Христову
владу над нечистими духами. Колись робила це постійно, завжди в найважливішому
моменті свого молитовного спілкування з Богом – у Божественній Літургії. В
анафорі Літургії св. Василія Великого, яка у першому тисячолітті була її
головною Євхаристією, є прохання: «навіжених нечистими духами звільни». Анафору
читалося вголос, отож прохання про звільнення від нечистих духів чули всі. Було
це одне з багатьох прохань, річ, так би мовити, звичайна, щоденна, як просьба
плавати з плаваючими, вдовицям стати на поміч, сиріт захистити, недужих
вилікувати.
У 23-ту неділю особливо відчуваємо правдивість сформулювання про «вже і ще
ні» здійснення Божого задуму спасіння. З одного боку апостол Павло сповіщає
нас, що ми благодаттю вже спасені. Що Бог разом з Христом воскресив нас і «посадовив
на небі» у ньому, щоб «у наступних віках він міг показати надзвичайне
багатство своєї благодаті у своїй
доброті до нас у Христі Ісусі»(Еф 2, 6-7). З другого, чуємо про бідного чоловіка,
який ходить нагий, мешкає по гробницях, а демон гонить його по пустині. І так
як тоді, сьогодні є люди, яким не до вподоби, що хтось рятує нещасного. Бо
повернення до людської гідності одного біснуватого для них означало втрату
маєтку – їхні свині потопилися. Просять Ісуса, щоб відійшов, бо допомога іншим
знедоленим також може призвести до економічних збитків для них, а в їхній єрархії
цінностей матеріальні блага стоять вище від гідності і щастя інших людей.
Спостерігаючи за тим, що діється у
світі, далекому і близькому, і тому найближчому серцю, треба молитися словами анафори
св. Василія Великого: «Помя‘ни, Господи, всяке начальство і владу, братів наших
у палаті і все воїнство; добрих у благості зберегти, лукавих добрими вчини твоєю
благодаттю».
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz