Хоч справа біженців і iмігрантів з північної Африки і Близького Сходу полонила
увагу людей в Європі, то український аспект є також присутній в публічному
дискурсі, насамперед в Польщі. З уст високопосадовців і інтелектуальних
авторитетів чути нісенітниці про сотні тисяч, а то й мільйон «українських
біженців», яких прийняли над Віслою. Один професор соціології бачить просту
розв‘язку польських дилем: «Демографічну проблему Польщі можна вирішити
раціональною – подекуди цинічною – іміграційною політикою». «Селективною?» –
питає журналістка. «Так. Ми повинні висококваліфіковані кадри брати з Білорусі
і України та з поцілуванням руки давати їм громадянство» – відповідає
варшавський вчений.
В історичній перспективі української еміграції це все-таки прогрес. Висококваліфіковані,
слід припускати, мали б тут працювати за фахом. Євген Маланюк писав у 1961 році
з Нью-Йорку до своєї знайомої в Польщі:
«А вже про милих землячків бракує слів: від балю до балю – самі
„імпрези” з бенькетами та їдженням курей. Не думає ніхто. А ті, що могли б
думати, – мусять шарувати підлоги або сидіти і сліпити очі над чужими
проєктами».
До слова і процедури селекції мігрантам треба звикати. Але не можна
дозволяти себе деградувати. На острові Еліс коло Нью-Йорку є музей, створений
на місці табору, в якому тримали імігрантів. Тут вони проходили медичний огляд,
який охоплював також оцінку інтелектуальних здібностей. США не хотіли хворих і
недоумкуватих. Серед експонатів в музеї є також запис кваліфікаційної співбесіди.
Молоду єврейку зі східної Європи питають, чи замітаючи сходи, вона буде йти
згори вниз, чи від низу вгору. «Я не приїхала до Америки замітати сходи» –
резолютно відповіла дівчина. З такою самою сміливістю її співбрати пів століття
пізніше будували свою державу, яка стала настільки успішною, що сьогодні євреї
не мусять в пошуках праці проходити селекції в інших державах.
Еміграція дає шанс на успіх. Цінний, неповторний. Завжди, однак, буде це
успіх конкретної людини досягнутий в контексті іншої країни, іншого народу.
Часом чути, що Стів Джобс мав сирійське коріння, але хто асоціює Apple з Сирією? В книзі Одкровення читаємо про Небесний
Єрусалим, що «Брами його не замикитимуться вдень, ночі ж там не буде. І
принесуть славу і честь народів до нього»(Одкр 21, 25-26). Що принесуть сирійці, мешканці Лівії і інших
країн в стані розпаду? З чим прийдуть українці?
Іван Золотоустий, коментуючи Євангеліє з 16-ї неділі по зісланні Святого
Духа (Мт 25, 14-30), вчить: «Ніщо не є так миле Богові, як життя для добра
загалу». А коментар попреднього розділу закінчує ще вагомішим повчанням: «Не
можна бути спасенним, не турбуючись про спільне добро».
Апостол 16-ї неділі співзвучний з Євангелієм. Заклику, «щоб благодаті Божої
не приймати марно»(2Кор 6, 1) не розумів слуга, який закопав доручений йому
талант. Дар був величезний (1 талант = 34 кілограми золота аба срібла), довіра пана
безмежна, а час на орудування капіталом відповідно тривалий. Він не хотів.
Боявся, бо мав фальшивий образ Бога. Царство Боже, тобто Боже панування над
світом не є справою майбутнього. Ісус «проповідує просто Бога, який здатний
діяти конкретно в світі та в історії і діє саме тепер»(Бенедикт XVI). Його співробітники, а так називає себе Павло, не
можуть ухилятися від праці і відповідальності, а навіть від ризику. Талантів не
можна закопувати зі страху перед невдачею. Але як розпізнати талант? Чи є
єрархія талантів? Можна не мати жодного?
Серед репортажів надрукованих в останніх місяцях «Тигодніком Повшхехним» є
також текст про психіятричний шпиталь у Сватові, що недалеко від зони АТО.
Одним з пацієнтів з Ярослав, молодий хлопець зі Станиці Луганської. Родині шкода
було їжі для нього, отож опинився він в лікарні. Коли почались обстріли
Станиці, Ярослав хотів сконтактуватись з близькими, але вони вікидали дзвінки.
Врешті відповіли: «Ніхто, дебілю, не хоче розмовляти з тобою. Вже більше не
телефонуй». Відтоді Ярослав плаче і звинувачує себе у кризі відносин з родиною.
Розраду знаходить в поезії. Коли було йому дуже сумно, написав цей вірш:
«Не забороняйте мені кохати, дуже вас прошу.
Адже згубити чиєсь серце не надто важко.
Як маю жити з розбитим серцем і навіщо.
Не забороняйте мені кохати.
Хай навіть зроблю помилку і впаду на дно.
І сто разів обшпарюсь.
Благаю з цілого серця.
Не забороняйте мені кохати.
Не чекайте моєї смерті».
Ярослав залюбки допомагає медсестрам. Хоче стати реабілітантом, щоб
лікувати інвалідів. Чому? «Щоб врешті бути комусь потрібним» – відповідає.
Апостол Павло закінчує сьогодні апологію словами, що виявив себе як бідний,
що багатьох збагачує; як той, що нічого не має, а все посідає (2Кор 6,10).
Ярослав немає нічого, що цінується у світі. Ні маєтку, ні професії, ні сотень
знайомих в мережі. Але посідає все. Бо маючи беззастережну любов, уподібнився
до Бога. Він уже пройшов пасхальний шлях: «ми знаємо, що ми перейшли від смерті
до життя, бо любимо братів. Хто не любить, той у смерті перебуває»(1 Ів 3.14).
Він не закопав найбільшого таланту, який Бог дає кожній людині – здатності
любити.
В Гребенному, на польсько-українському кордоні, в якому підсвідомо хочемо
бути як найкоротше, є вартий відвідин прекрасний храм. Є також цвинтар, на
якому вічний упокій знайшов Олександр Козловський, молодий поет. Він помер у
1898 році, на 22-у році життя. Писав про любов. Популярним став цей його
афоризм:
«Будь кришталем, коли ти з каміння.
Будь фіалком, коли ти ростина,
соловієм, коли ти пташина,
а любов‘ю, коли ти людина».
Любов «все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить»(1 Кор
13,7). Війну і відкинення рідними також.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz