Гімнографія служби на Неділю всіх святих українського народу оспівує
гармонійний, бажаний стан стосунків між усіма, хто творить Церкву Христову. На
вечірні звучали слова про «всі хори архиєреїв-святителів», котрі «як вірні
послідовники апостолів і добрі пастирі» вірно берегли доручене їм стадо, ведучи
його дорогами правди, «не вагаючись і життя своє віддати за свої вівці». Наславник
на «Господи, взиваю» перечисляє «мучеників й ісповідників, святителів, ієреїв,
преподобних й усіх мирян», що Христа ради каралися по в’язницях і каторгах.
Оспівується їхнє мучениче свідчення «перед небом і всією землею».
Коли читається ці стихири, написані наприкінці 80-их років ХХ століття
українськими греко-католиками в діаспорі, мимохіть приходить думка, що подібну
літургійну поезію могли тоді скласти польські римо-католики, котрі в 2020 році
опинилися в ситуації протистояння заангажованих мирян і практично всієї
Єпископської конференції. Вдаючись до невишуканої метафори можна сказати, що не
один польський святий перевертається в гробі, бачачи, як в, м’яко кажучи, не
надто прихильному Церкві італійському щоденнику з’являється цілосторінковий (за
7,5 тис. євро) заклик польських мирян до папи Франциска, щоб відбудував Церкву
в Польщі.
Причини такої десперації пояснює – сам не задіяний в акцію з закликом в «La
Repubblica» – головний редактор квартальника «Вєнзь», двічі аудитор
римських Синодів єпископів, в роках 2002-2008 консультор Папської ради у справах мирян, Збіґнєв
Носовський. Як ревний католик він колись вважав, що проблему треба представити
комусь вище, а той прийме слушні рішення. За його словами це виглядало так: «Я
писав листи до мудрих єпископів. Далі: писав до офіційних органів. Розмовляв з
офіційними органами, напр. з головою єпископату. Писав до Постійної ради
єпископату. Розмовляв з кимось в римській курії. Врешті писав до папи. І навіть
якщо я знаходив зрозуміння, то згодом виявлялось, що мій смпіврозмовник є так
само безпорадний як я. Або не було жодної реакції, як у випадку папи». Носовський
не знеохотився. Перетворився на журналіста-розслідувача. Результати його праці
безперечно мали вплив на прийняті
нещодавно Римом рішення.
Дуже швидко пройшов в Польщі процес, який можна віддати словами: із князів
у грязь.
Який з цього урок для УГКЦ? Такий, що не треба чекати на чужі помилки, щоб
на них вчитись. Ще в 2003 році мирянин Мирослав Маринович писав в книжці
«Українська ідея і християнство», що «сьогодні Церква просто не має права,
декларуючи вірність Святому Духові, миритися з очевидними фактами свого
власного переродження», а голос
мирянства, яке турбується про добро Церкви, єрархією має сприйматись «як
помічний сигнал тривоги, а не як зухвала образа маєстату Церкви».
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz