poniedziałek, 19 maja 2014

Голівудська літургійна реформа?





( До Тижня Подружжя в Україні - www.marriageweek.org.ua )

         Подружжя, з-посеред усіх таїнств, найсильніше пов`язане з до- і позахристиянськими уявленнями і звичаями. Так само винятковим є вплив, який результат звершення  цього таїнства – християнська сім`я, має на стан Церкви і суспільства. Усвідомлюючи цю істину і бачачи драматичні статистичні дані, за якими в Україні розпадається понад половина шлюбів, єрархи УГКЦ в Україні, зібрані 6 грудня 2002 р. у Львові на сімнадцятій сесії Синоду Єпископів Києво-Галицької Митрополії УГКЦ, видали ряд постанов присвячених справам родини. Одна з них проголошувала: «З 1 січня 2004 року поручити парохам проводити обряд Заручин один місяць перед уділенням Тайни Вінчання. До вказаного часу цю старовинну практику рекомендовано втілювати». Але вже в постановах вісімнадцятої сесії згаданого Синоду, проведеної у Львові 19 березня 2003 року, читаємо: «Доручити Владиці Глібові (Лончині) літургійно опрацювати окремішній обряд Заручин». А двадцята сесія (30 липня 2003р.) в постанові н-р 3 проголошує: «Чин Заручин (благословення наміру одружитись) можна проводити не менше аніж за три місяці до дня уділення Святої Тайни Вінчання. Заручини можуть відбуватись як у храмі, так і вдома». Пункт 4  в свою чергу доповнює попередній: «Доопрацювати питання форми та застосування чину Заручин засягнувши думку досвідчених душпастирів».
         Не підлягає сумніву, що встановлення посередніх етапів на дорозі до остаточного «так» в таїнстві вінчання, може тільки допомогти майбутнім супругам дозріти до прийняття свідомого рішення. Тому-то мотивація, яка стояла за постановою XVII сесії Синоду, є зрозумілою. Практична її реалізація виявилась однак неможливою за актуального стану літургічного Чину Вінчання, що вимусило наступну постанову, вже на XVIIІ сесії Синоду. В чому полягає згадана перешкода довідуємось з Інструкції застосування літургійних приписів Кодексу Канонів Східних Церков (укр. вид. 1998 р.), виданої римською Конгрегацією Східних Церков. В нр. 85 читаємо: «Особливе значення обряду заручин полягає в тому, що він є виявом згоди майбутніх супругів, в той час як вінчання має на меті безросередньо ввести їх у повноту подружнього життя. Зміст обряду заручин передбачає не лише просту обіцянку, а радше стале зобов`язання. Тому заручини не варто здійснювати поверхово чи на початку планів про одруження». Інструкція констатує, що «у практиці, яка існує століттями і ще використовується у багатьох Церквах, заручини, які часто називають “обрядом обручок”, звичайно відбуваються  разом із шлюбним обрядом, який називають “чином вінчання”. До «багатьох Церков» належить і наша, в сакраментальній практиці  якої заручини нерозривно пов`язані з Чином Вінчання.  XVIIІ сесія доручила владиці Глібові опрацювати «окремішній обряд Заручин», XIX не проголошує схвалення такого обряду, отже постанову н-р 3 сесії ХХ про Чин Заручин слід розуміти так, як подано в дужках – це просто благословення наміру одружитись. Але дозвіл проводити це в храмі родить побоювання, що для декого може це не бути тільки – за словами Інструкції – обіцянка, що «не дає підстав вимагати здійснення подружжя». Насправді потрібне є «доопрацювання питання форми та застосування чину Заручин», в  якому можна  використати – як заохочує Інструкція – досвід інших Церков, де існують «особливі літургійні обряди для перших кроків реалізації проектів про одруження – менш серйозні і менш дефінітивні».

Шлюб з громадою?

         Отець Мігуель Аранц, видатний літургіст, пише, що Чин Шлюбу не простий, що складається з двох частин, а по суті з двох окремих чинів, які мали різну назву, залежно від суспільного ладу даної епохи. Але вже в часах Симеона Солунського (†1429) Заручини і Вінчання становили один чин. В дисертації захищеній у 1977 р. в римському Папському Східному Інституті Anne Schwerdtfeger показала, що подвійний обряд шлюбу – постійне явище всіх народів протягом історії, включно з єврейською, римською і візантійською традицією. Перший чин відповідає шлюбові заключеному в лоні родини, вужче або ширше прийнятої. В більш зорганізованих общинах другий чин відповідає праву племені або держави контролювати, чи даний шлюб відповідає всім вимогам законності. Таким чином перший, родинний чин, це вже справжній шлюб, а не тільки його  обіцянка; але без другого чину молоді не мали б права на спільне проживаання. Вінець, на думку дослідниці, означає дозвіл на дітородження.
         Суспільний нагляд за новоствореною сім`єю був, а в деяких місцях надалі є фактом. Ізабела Вукраба-Рильська в «Соціології польського села» пише: «З огляду на велике значення, заснування нової сім`ї підлягало прискіпливому конролю з боку громадської думки, яка володіла також багатьма санкціями щодо тих, які порушували встановлений порядок. Ще в шістдесятих роках ХХ століття поблизу Лодзі молоді, котрі замість справити гучне весілля вирішили призначити гроші на атракційну пошлюбну подорож, після повернення були обкидані камінням і змушені поселитися деінде». До згаданих «деяких місць», де імпозантне весілля є справою честі, належить Бойківщина. Томаш Косєк в альманасі карпатському «Płaj» (36/2008) надрукував результати своїх польових досліджень проведених в турчанському районі львівської області. В поголгоспному селі, якому надав фіктивну назву «Полонинське», голова сільради готує весілля свого найстаршого сина. Як каже бойко – це  «неабиякий захід», в проведення якого вкладається багато зусиль і коштів, щоб «не стати посміховищем для всього села». Власне кажучи – це два весілля, бо після першого у молодого, на другий день всіх гостять у молодої. Польського дослідника вразила кількість алкоголю, акцизного і домашнього, – літр на голову учасника. Згадує він однак, що старші жителі Полонинського підкреслювали багаторазово, що колись вистачала пляшка на голову, і пили не, як нині, зі склянок, а з чарок. Косєк констатує: «Можна сказати, що зорганізування весілля для значної частини мешканців села є просто необхідним, щоб отримати згоду(акцептацію) місцевої суспільності і немовби підтвердження нею дійсності подружжя. Шлюбу без весілля ніхто в Полонинському не трактує серйозно». Що з самим шлюбом, з Чином Вінчання? Поляка шокувало те, що побачив. В п`ятницю о восьмій вранці в церкві були молоді, свідки, два священики і п`ять осіб з найближчої родини. Зивувало його і те що почув: «То тільки така формальність. Набагато важливішим є весілля». На фотографії видно східнохристиянський храм і візантійських служителів, годі отже відгадати, грекокатолики вони чи православні. Але «приватизація» Вінчання в практиці УГКЦ в Україні є фактом, який треба змінити.

Голівуд наш насущний

            З іншого роду проблемами маємо справу в зурбанізованих середовищах, де предметом турботи є не суспільний нагляд і збереження вірності традиції, а дотримання кроку попкультурній моді. Її стандарти визначають голівудські романтичні комедії. Жінки хочуть, щоб батько вів їх до престолу, щоб наприкінці священик сказав «а тепер можеш поцілувати молоду». А коли молодята розчаровані тим, що під час Вінчання священик не питає, чи хтось знає про перешкоди для подружжя, тоді багато ведінгпланерок – каже одна з них Магдалена Пйотрович – проклинає американські фільми. То пригноблює, то болить, але водночас є докором. Немов неграмотні, відсталі дикуни сліпо, в якомусь почутті меншовартості люди наслідують штучні, целулоїдні зразки. Батько в давнину справді приводив молоду нареченому додому. Але це відбувалося в часах, коли він як pater familias був володарем життя і смерті як своїх дітей, так і решти інвентару, і як вів ялівку на торг, так і дочку до чоловіка,  якого то він вибрав. Привернення такого звичаю – анахронізм і, якоюсь мірою, відмова від власної – жінки – волі і прагнення підкреслити автономність свого доленосного рішення. З поцілунком простіше, бо колись цілувались/обнімались на Божественній Літургії всі, також миряни, і ще митрополит Могила захищав поцілунок між молодятами в полеміці з Саковичем. А очікувати, що священик щойно під час звершування таїнства питатиме про перешкоди, можуть хіба тільки ті, які внаслідок передозування романтичних комедій кваліфікуються вже на довшу терапію.
         Все тут написане не є боротьбою з вітряками. Автор цих рядків, перебуваючи в США був свідком вінчання, де батько привів молоду, вже до тетраподу, де почався Чин Заручин, а пізніше – в результаті невизначеності нашої практики – була і спільна чаша для молодят, і святе причастя, бо вінчання було сполучене з Божественною Літургією.  
         Літургічні питання є нині немов гаряча картопля, а наша Церква   в іпостасях відповідальних органів,  піходить до них – і не є тут винятком –мов пес до їжака. І залишається тільки висловити надію, що це зміниться. Але не чекаючи на це, треба робити все, щоб молодому поколінню не меблювали голів голівудські сценаристи.
О. Богдан Панчак
("Благовіст" 5/2010)
        

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz