Бувають моменти, коли святкування празників здається якимсь дисонансом.
Звичайно, не відмовимось від Пасхи і Різдва в найскрутніші дні, але як
святкувати Переображення в час війни? Можна б знайти підставу для такої думки,
беручи за основу Євангеліє від Івана. На відміну від синоптиків він – один з трьох свідків події на Таворі! – не згадує про Переображення.
Не хотів докорити Петрові і Якову, котрі не сповнили задуму, за яким були
свідками Ісусової величі, бо – словами стихири – «мали вони бути з тобою і під
час твого засудження, щоб, бачивши твої чудеса, не настрахалися твоїх страждань»?
Як в 2014 році співати в Україні, що Спас «знову осяйною вчинив померклу
Адамову природу», коли нащадки Адама виявляють в Донбасі найтемніші сили здеправованої
людської природи?
В літургійному році Римсько-Католицької Церкви Переображення є темою другої
неділі Великого Посту. Крім радісного святкування у серпні, подія на Таворській
горі є тут також одним з етапів покаянної мандрівки до Страстей і Воскресіння. Для
Українців останні місяці є часом подовженої Чотиридесятниці, навіть Страсного
тижня. Винятково актуально звучать цього року слова св. Лева Великого: «хоча
обіцяне нам щастя не підлягає найменшому сумніву, ми повинні зрозуміти, що доки
живемо посеред спокус і випробувань, нам треба радше просити про витривалість,
ніж про славу. Бо щастя царювання не
може випередити часів страждання».
В книжці «Ісус з Назарету» папа Бенедикт ХVI звертає
увагу на те, що «великі події життя Ісуса внутрішньо пов‘язані з юдейським
літургійним календарем». Переображення сталося в часі свята Куренів(Кучок,
Суккот), які – пише цитований папою Гаральд Різенфельд – «вважалися не лише спогадом про божественний захист у
пустелі, а й, що важливо, прообразом [божественних]
суккот, у яких мешкатимуть праведні майбутнього світу». Всі юдейські свята
несуть у собі три виміри, зауважує Бенедикт: «Вони походять від святкування
природної релігії, отже говорять про Творця і творіння; потім вони стають
спогадами про дію Бога в історії і, нарешті, святами надії, якими зустрічають
грядучого Господа, в якому історична спасенна дія Бога звершується, стаючи
водночас примиренням усього творіння».
Мільйони людей на
українських Майданах свідчили про прагнення бачити своє життя переображеним. Це
доказ дії Бога в історії. Хоч в своєму житті вони зазнали більше випробувань і
сорому за свою країну, то відчували, що такий стан суперечить їхнім прагненням
і можливостям. Це підтвердження
правдивості слів з молитовної скарбниці: «я – образ твоєї слави, хоч і ношу
рани від гріхів». Переображення 2014 року Божого хай стане часом надії на
безпечний суккот-намет для праведних наших часів і примирення. По часі
страждань прийде щастя царювання.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz