Сімдесята річниця закінчення Другої світової війни в Азії показала, що проблема перепрошення, прощення і примирення має
універсальний характер. Очі і вуха мільярдів людей, не тільки в країнах, які
постраждали від японців, 15 серпня були скеровані на японського
прем‘єр-міністра Сіндзо Абе. Він розчарував багатьох в Китаї, обидвох Кореях і
іншиш азіатських країнах. Вони очікували, що очільник японського уряду, як два його попередники в 1995 і 2005 роках, перепросить за зло, яке його країна скоїла
сусіднім народам. Сіндзо Абе висловив
жаль, вболівання і переконання, що майбутні покоління японців не повинні нести
тягар нескінченних перепросин. Марними виявились сподівання, що політик, якого
вважається націоналістом, проситиме прощення.
На сайті Deutsche Welle порівнюють ситуацію Німеччини і Японії
після Другої світової війни. На відміну від німців, які відразу після війни, у дружбі
з Францією, були задіяні в здійснення європейського проекту, японці в роках
холодної війни, під протекторатом США, жили відсепаровані від своїх сусідів, які
в більшості опинилися у ворожому таборі. Щойно в дев‘яностих роках настав в
Японії клімат сприятливий для призадуми над минулим. Сорок років запізнення
нелегко наздогнати.
В 11-ту неділю після Зіслання Святого Духа ми чули притчу про Царство Боже,
яке полягає в тому, щоб наслідувати милосердя самого Бога. Немилосердний слуга
не зумів відмовитися від свого права на повернення боргу (сто одноденних
зарплат робітника), який був незрівнянно малим в порівнянні з тим, що йому
подаровано (приблизно 270 тонн золота). Він не скористав з нагоди уподібнитись
до Бога. Бо саме до цього веде прощення, як пояснює св. Іван Золотоустий,
коментуючи слова Ісуса, сказані ним після молитви Отче наш: «Коли ви
прощатимете людям їхні провини, і Отець ваш небесний простить вам. А коли ви не
будете прощати людям, і Отець ваш небесний не простить вам провин ваших»(Мт 6,
14). Златоуст навчає, що ми повинні бути синами Божими не тільки завдяки Божій
благодаті, а й своїми ділами. А «ніщо не робить нас так подібними до Бога, як
прощення злим і тим, хто вчинив нам кривду».
Може примирення між французами та німцями було можливе в так відносно
короткому часі саме завдяки християнським фундаментам їхньої тотожності. Навіть
жахіття Другої світової війни не знищили в них образу Божого, самого в собі
незнищимого, як співаємо в заупокійних молитвах: «я образ несказанної Твоєї
слави, хоч і ношу рани від гріха».
На європейському континенті рани з-перед кількадесяти років не дозволяють
повністю примиритися багатьом народам. До давніх кривд доходять нові. В якому
контексті українці сприйматимуть слова Христові, які почуємо в 19-ту неділю: «Ви
ж любіть ворогів ваших, добро чиніть їм»(Лк 6,35)? Чи в Москві єдиним видимим
знаком причетності до християнства буде величезний пам‘ятник св. Володимирові?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz