В різдвяному часі чути голоси про вищість Галичини над східною Україною. Бо
в Галичині колядують, а там найважливішим святом є Новий рік, який відзначають
з рaдянською атрибутикою. Місія Галичини має полягати і в тому, щоб
відродити/впровадити там колядування.
Поки галичани збираються
просвічувати східняків щодо справжнього святкування Різдва, самі перейняли
звідтам особливий спосіб відзначення Богоявлення. З кожним роком дедалі більше
чути, що і в Галичині купаються в крижаній воді. Оскільки галицький народ
релігійний, це вода зазвичай посвячена Великим водосвяттям. Ще не як в Києві,
де, за повідомленням одного з телеканалів, «відомі селебритис змивали свої
гріхи», демонструючи камерам «свої голі тіла» над приватними водоймами.
Один з найбільш критичних щодо релігійності поляків карикатуристів
намалював чоловіка, який, вдаривши себе молотком в палець, кричить «О Boże», і жінку, яка, збивши тарілку
плаче словами «Jezus Maria», а ошпарившись кип‘ятком кличе «Matko Boska». Коментар: «Релігія є важливою частиною мого життя».
В українському варіянті цієї карикатури могло б бути купання на Богоявлення,
прикладання до реліквій, наприклад «дарів волхвів», та свячення пасок на
Великдень.
Юрій Андрухович написав кільканадцять років тому в одному з есеїв, що в
українських церквах вишивані рушники є важливішими від Христового вчення.
Доводиться констатувати, що для українських християн на Богоявлення купіль у
крижаній воді стає важливішою від вчення Предтечі. Воно ясне і виразне. До
всіх: «хто має дві одежі, нехай дасть тому, що не має. А хто має харч, нехай так
само зробить». До митарів, а нині це податківці і всі, хто має владу: «нічого
не домагайтесь більше того, що вам призначено». До вояків, тобто всіх, хто має
право застосувати силу: «нікому кривди не чиніть, фальшиво не доносьте і
вдовольняєтесь вашою платнею»( Лк 3.11-14).
Св. Іван Золотоустий в Слові на
Богоявлення навчає: «Іван не зобов‘язував своїх слухачів дотримуватися тілесних
обмивань, не переоцінював їх, закликав натомість, щоб відвертатися від гріха і
бажати чеснот, спирати надію спасіння на добрих ділах, а не на обмиттях і
очищеннях».
Що робити Церкві? Наївністю було б думати, що обмежить ажіотаж навколо
реліквій. Але можна хіба очікувати, що в дусі послуху Золотоустому принаймні
заборонить своїм служителям лізти не відомо нащо у крижану воду.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz