Цього, 2016 року, 31 неділя після Зіслання Святого Духа припала на 3-й
воскресний глас. Гимнографія немов підібрана до недільного Євангелія про зцілення
сліпого. Оспівуємо просвічення воскресінням всього світу. На вечірні п‘ять
разів величаємо Христа за дар просвічення всього, що існує. Водночас і за знову
вічинений рай та піднесення зотлілого творіння.
До хору, який оспівує сьогодні
світло, приєднується вшановуваний цього ж дня (25/12 січня) св. Григорій
Богослов: «Благословимо Тебе нині, Христе мій — Слово Боже, Світло від Світла безначального, і Дух
безначальний,/Потрійне Світло, що в єдину славу з’єднується, /Яке, знищивши
темряву, утвердило світло, щоб у світлі все створити й, / непостійну матерію
оформивши в світ і нинішнє благовлаштування, розум людський освітивши Словом же
й Премудрістю — / світлістю з небес, і на землі
утвердити [Свій] образ, щоб світлом Світло споглядалося і ставало всецілим
Світлом»(з вірша «Пісня вечірня»).
Слово Боже звучить дуже літургійно в цю неділю або – краще – Літургія постійно
промовляє Біблією. «Eleison», помилуй, наполегливо кличе сліпий, а ми за ним безліч
разів. «Я перший з грішних» — визнає св. Павло, а ми за ним в молитві перед
Причастям. А ще митар з покірним благанням: «Боже, змилуйся надо мною грішним»,
який невдовзі вводитиме нас у Великий піст, та розп‘ятий праворуч Христа
розбійник, за яким повторяємо: «Ісусе, згадай про мене, як прийдеш у своє
Царство».
З одного боку, просимо Бога, щоб співслужили з нами ангели, а навіть
відважно це декларуємо, співаючи про таїнственне явлення нами Херувимів, та
об‘єднуючись з Серафимами в переможній пісні. З другого ж, не вагаємось
поставити знак рівняння між нами і тими, хто накоїв багато лиха, та назвати
себе лідерами в ділянці гріха.
Одним з постулатів Собору нашої Церкви у Польщі було привернення читання
вголос молитви перед Євангелієм. Проситься
в ній про просвічення, про світло для зрозуміння Божого Слова, аби думати і
діяти так, щоб це було угодне Богові. «Щоб я прозрів» і «я є першим з грішників»
не є риторичними фігурами. Це – передумова
виходу з дому неволі, з болота, яке не дозволяє зробити кроку назустріч майбутньому.
Нещодавно Мирослав Маринович сказав на
Східноєвропейському лідерському форумі в Києві: «Коли Ініціативна
група «Першого грудня» підготувала документ «Хартія вільної людини» з
наскрізною думкою про те, що свобода передбачає відповідальність, з боку
суспільства посипалися докори. Мовляв, чого ви до нас пристали, ви їм
кажіть – хай верхи міняються. Руки опускаються, коли люди не розуміють, що
немає маленького гріха. Є просто гріх. Україна ніколи не зміниться, якщо жити
за принципом: хтось дає хабар – значить, і
мені можна. Поведінка кожної окремої людини є опорою для великого
хабарництва у всій державі. І якщо ти
хочеш почати боротьбу з корупцією – починай з себе».
«Непостійну матерію» української державності вдасться «оформити в світ і
благовлаштування» тільки тоді, коли про українців буде можна сказати, що
споглядають «світлом Світло». Альтернативою є сидіння на узбіччі історії, з рукою простягнутою по милостиню.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz