Про цей дисонанс я писав вже неодноразово. З одного боку, розвиток
персональний (нові і нові доктори і доктореси богослов‘я), матеріальний (УКУ з
новою бібліотекою), видавничий (Катехизм тощо) УГКЦ в Україні. З другого –
прояви духовності і душпастирської активності, які годі назвати адекватною
відповіддю на виклики сучасності.
Так, я знову про реліквії (http://bogdanpanczak.blogspot.com/2017/03/blog-post_19.html).
Неймовірний успіх відівдин Росії мощами
св. Миколая підтвердив, що йдеться про екуменічний (католицький і православний)
феномен в нашій частині Європи. Кожна нагода добра, щоб реліквії поставити в
центрі уваги народу, який в чудесному втручанні починає бачити єдину надію. Ювілей
400-ліття Василіянського Чину жовківський монастир запише в хроніці історичною
подією: мощі св. Партенія вперше покинуть місце, в якому зберігаються від 233
років, і навідають Івано-Франківськ.
Поза всяким сумнівом, якщо брати до уваги цифри, це буде величезний успіх.
Коли йдеться про інформаційно-просвітницьку сторону, то повна поразка. Бо
церковні ЗМІ подають суперечливі дані. РІСУ говорить про св. Партенія, який
загинув мученичою смертю в 250 році в Римі, а інформаційний ресурс УГКЦ (news.ugcc.ua), посилаючись на Прес-службу Івано-Франківської єпархії,
про св. Партенія, єпископа міста Лампсака, який віддав свою душу Богові 360
року.
Про роль і значення мощей в історії жовківського монастиря пише «Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich», (t. 14, pod red. B. Chlebowskiego, Warszawa 1895): «Na prośbę lwowskiego biskupa Józefa
Szumlańskiego sprowadził król Jan, jako dziedzic Z., do miasta bazylianów,
umieścił ich przy cerkwi miejskiej Narodzenia Chrystusa Pana i oddał im
parafię tamże r. 1682. Ponieważ stara drewniana cerkiew chyliła się do upadku,
pozwolił król bazylianom zbierać składki na budowę nowej. Gdy napływające
dary nie starczyły, sprowadził król r. 1680 zwłoki św. Jana męczennika
z Suczawy wraz z metropolitą suczawskim i trzema zakonnikami do
Żółkwi. Odtąd pielgrzymują tu licznie Mołdawianie a ich dary umożliwiają
dokończenie budowy. W r. 1753 podniósł nowy dziedzic Ż. Michał ks. Radziwiłł,
klasztor żółkiewski do godności archimandryi i zapisał na utrzymanie
archimandryty na dobrach Glińsko 20000 złp. Pierwszy archimandryta
żółkiewski Jozafat Wysocki powiększył tę dotacyę o 10000 złp. W r. 1783
oddano zwłoki św. Jana Suczawie a natomiast przysłał cesarz Józef II zwłoki
św. męczennika Parteniusza, znajdujące się przedtem w klasztorze klarysek w Wiedniu».
Історичні науки говорять про «довге тривання». Якщо сьогоднішнє місце
реліквій в церковному житті зумовлене, як в Жовкві в 1680 році, тим, що без них
«дарів не вистачає», то єктенійне прохання про «добрий одвіт на страшнім судищі
Христовім» є винятково адекватним.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz