poniedziałek, 11 września 2017

Ченстохова і Зарваниця або як свого цуратися



Каплиця чудотворної ікони Богородиці на Ясній Горі в Ченстохові, субота, 13 серпня 2017 року, год. 20.00. Лунає Акафіст. 

Зарваниця, Марійський духовний центр, реколекції для їмостей Тернопільсько-Зборівської архиєпархії, 13 серпня 2017 року, год. 21.00. В  програмі говінь вервиця. 

В Ченстохові Акафіст в наміренні миру у світі співають в кожну суботу о 20.00.  В пограмі реколекцій для їмостей нема Акафісту, але є Хресна дорога в суботу, після вечірні.

В програмах зарваницьких всеукраїнських прощ з року в рік помітне крешендо: в 2017 це вервиця після Божественних Літургій і Хресна дорога в неділю(sic!) вранці і пів години після півночі.

В програмах кільканадцяти паломництв до Зарваниці я не знайшов Акафісту.

Ґуґл на запитання українською про Акафіст в останньому періоді вказує виконання Дудариком на площі у Львові, а щодо УГКЦ, крім вістки з США, запрошення до Білого Бору.

З книжки А. Гіля і І. Скочиляся про київську митрополію: «Інкорпорація до суспільства Корони потужного руського субстрату не викликалa процесів подібних до тих, які проходили у Великому князівстві (рутенізація литовських еліт). Іншими були обставини, іншим був характер міжетнічних стосунків. Русь включили до міцного державного організму, що від чотирьох століть був частиною західної Європи, який, правда, лежав на її периферіях, тим не менше брав активну участь в її житті. Дозріла готика перемогла у змаганні з місцевим простором традиційної, руської культури, котра і так мала трохи західного нальоту. Місцеві русини зберегли свою східнохристиянську тотожність коштом її пристосування до безперечно домінуючої латинської культури».

На найвишій горі Львівщини (Пікуй, 1408 м) громада села Верхнє Гусине, за інформацією РІСУ спільно парафіяни УГКЦ і УПЦ КП, встановила статую Ісуса Христа. Місцеві українці зазнали краху в змаганні з сучасним релігійним кічем. 120 сантиметрова фігура, якої не поставить у себе жодна свідома готичної спадщини латинська парафія, сколонізувала вершину регіону, який пишається тисячолітньою східнохристиянською традицією.

Якщо вервиця витіснила Акафіст, якщо Хресну дорогу можна правити в неділю вранці, то чому мистецьки нульової вартості статую не поставити на найвищій горі? 

Зарваниця, і не тільки це місце,  поступово перетворюється як не на центр тотальної латинізації, то повзаючої девізантинізації.

Ще триває Синод присвячений літургійним питанням. Чи його рішення зупинять процес, в результаті якого греко-католики з України невдовзі в Ченстохові вчитимуться співати Акафіст? Чи вкотре доведеться вертати до цієї теми (http://bogdanpanczak.blogspot.com/2015/10/blog-post_21.html)?





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz