В рейтингу найпопулярніших слово «смог» у Польщі стало одним з перших.
Явище забруднення повітря викидами з димарів і вихлопних труб автомобілів несе
прискорену смерть мільйонам людей у світі. Воно настільки небезпечне і
руйнівне, що може бути використане для зображення дії гріха.
В книзі Левіт (4,2.13.22.27) написано, що треба робити «коли хтось згрішить
ненароком проти котрої-будь заповіді Господньої і зробить що-небудь, чого не
годиться робити». Оскільки йдеться про об‘єктивну вину, яка є джерелом зіпсуття
і нищівності, неодмінною умовою її усунення є криваве жертвоприношення з
тварин. Прогрішення, навіть вчинене ненароком або недобровільно, несе
спустошення, реалізм котрого в книзі Левіт так описує один італійський
богослов: «Гріх залишає знак не тільки на особах, але також на інституціях. З
чутливістю, про яку забув сучасний світ, священики проголошують, що гріх це
далеко не абстракція: уявляють його як речовину з фізичними властивостями. J. Milgrom вдається до вражаючого вислову miasma aereo, яким хоче сказати, що гріх є наче забруднення вивержене
до атмосфери: знайшовшись у ній, в намаганні захопити царство святості розсіває
зіпсуття як тільки може широко».
В свято Різдва Господа нашого Ісуса Христа не можна не думати про гріх. Адже
метою приходу Сина Божого на землю було визволення людей з полону, рабства,
поневолення гріхом: «Вона породить сина, і ти даси йому ім‘я Ісус, бо він спасе
народ свій від гріхів їхніх»(Мт 1,21) – почув Йосиф уві сні від ангела, коли
хотів тайкома відпустити Марію після того, як виявилось, що вона вагітна від
Святого Духа. Папа Бенедикт в книжці «Ісус з Назарету. Дитинство» написав, що
таке визначення післанництва Месії могло розчаровувати, бо домінуюче очікування
спасіння формувалося в конкретній трудній ситуації Ізраїля: сподівалися
відновлення царства Давида, свободи і незалежності та разом з тим очевидно
матеріального добробуту народу, в значній мірі зубожілого. Однак Ісус тим, що
робить і говорить, послідовно «хоче указати людині сам стержень її нещастя» і
привести до розуміння, що від зцілення фундамантального для людини стосунку до
Бога, котрий зриває гріх, залежить оздоровлення всього іншого.
В черговому слові до українського народу Ініціативної групи «Перше грудня»
читаємо: «Знову і знову звертаємося до
суспільства з нагадуванням: будьмо вимогливі не лише до керівництва держави, а
й передусім до самих себе. Гниття і розклад, що їх ми виразно бачимо „нагорі”,
є лише екстрактом того бруду, в якому погоджується жити українське суспільство
„внизу”. Якщо не хочемо бути рабами чергового тирана – перестаньмо бути рабами
своїх негідних інстинктів. Про це волають до нас тисячоліття цивілізаційного
досвіду людства. Бо це не Бог щоразу карає нас невдалими лідерами – це ми самі
незмінно породжуємо їх, бо поки що не варті
кращих».
Смог є результатом колективної «співпраці» жителів міст. Його не буде, якщо
кожен почне боротьбу з забрудненням від своєї печі і автівки. «Гниття і
розклад», наявні якоюсь мірою в більшості країн світу, і на жаль винятково
реально в Україні, починається – як без приховування пригадують авторитетні
члени групи – «внизу», в серці, душі, голові кожного громадянина. «Гріхи їхні»
це завжди насамперед мій гріх. Ісус приходить днесь із небес, щоб про причетність
українців до тисячоліть цивілізаційного досвіду людства свідчили не тільки
колядки, але врешті-решт також інституції.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz