У вересні, на зустрічі ректорів вищих Духовних семінарій, що діють у
Польщі, я почув про православних українців з найновішої хвилі імміграції, які
зголошуються до цих римо-католицьких навчально-формаційних закладів.
Про дивовижну легкість, з якою греко-католицькі священики приймають
біритуалізм, мовилось тут http://bogdanpanczak.blogspot.com/2016/02/blog-post_85.html
Тому діагноз, до якого доходить
Юрій Андрухович в своєму тексті про календарне питання на порталі zbruc.eu (https://zbruc.eu/node/74924), не
є для мене, на жаль, перебільшеним: «А тим часом „Божий люд” і „церковний народ”,
до священної волі якого так уважно дослухаються ієрархи, з кожним наступним 25
грудня дедалі активніше пре до костелів, радіючи Різдву синхронно з нормальним
невізантійським світом. Бо й сам він давно вже хоче стати нормальним і
невізантійським, тобто сучасним, модерним і синхронним Заходові та зокрема
Європі. „Римо-католицька служба, – ділиться враженнями знайома – з тих, які
віднедавна рішуче й захоплено поповнили партію “польського” Різдва, – така
по-сучасному прекрасна, що я наче без візи й паспорта потрапляю до Європи!”».
Це моє переконання зміцнив один з
коментарів: «Пані
та панове западенці, шановні! Поки Ви поважно чубитесь, центральна Україна (і
Київ найшвидше) масово включається святкувати РХ 24/25. Як академічний
релігєзнавець, я веду відповідні спостереження вже понад двадцять років, і в
останні процес пришвидшується особливо помітно».
Найбільшу досаду викликала в
Андруховича відмова пастирів бути пастирями: «Пастирі підуть туди, куди накаже
отара. Отара ж нічого подібного не наказує. Проте щойно воля отари зміниться,
ми її виконаємо». Видно, що для івано-франківського письменика це суперечить
тому, що написано про доброго пастиря в Євангелії від Івана: «Вівці слухаються
його голосу, і він кличе своїх овець на ім‘я і виводить їх. Коли виведе свої
вівці, іде поперед них, і вівці йдуть слідом за ним, бо знають його голос»(Ів
10, 3-4).
Іти поперед – це один з найбільших
викликів, які стоять перед єрархами і духовенством Церков в Україні. Мати відвагу
сказати народові речі, на які першою реакцією буде спротив.
Андруховичу належать слова,
сказані приблизно двадцьять років тому, що в українських церквах вишиванки
важливіші за вчення Христове. Парафразовуючи їх можна сказати, що бездискусійна
вірність юліянському календареві стоїть понад Христове: «Ніхто також не вливає
молодого вина до старих бурдюків, а то нове вино прорве бурдюки, і вино розіллється,
і бурдюки пропадуть»(Лк 5, 37).
Щораз менше часу, щоб не
здійснився цей прогроз: «Тобто цілком можливо, що недалекий той час, коли наші
вірні традиціям візантійці прокинуться – а отари їхньої тільки і всього, що по найглухіших
та найбезлюдніших і – головне – найбідніших та найнеосвіченіших селах. Решта ж
– найпередовіша, найуспішніша і сучасна – рішуче поїде з їхньої Візантії геть. І
навіть паспорт їй не буде потрібен».
Церква, турбуючись про найбідніші
та найнеосвіченіші – в переносному і дослівному значенні – українські села, не
може алергійно сприймати критику, яка йде від представників світу культури і
мистецтва. Бо, як вважає Лешек Колаковський, втративши живучість у високій
культурі, християнство немає шансу розвиватись. (http://bogdanpanczak.blogspot.com/2017/06/blog-post_28.html).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz