В одного фейсбучного знайомого з Києва перебування на люблінському
автовокзалі викликало враження, що не покидав України. Справді, це місце, його
базарне оточення дає змогу уявою перенестися навіть східніше від України.
Хто 7-го березня відвідав Парк Воїнів інтернаціоналістів в
Івано-Франківську міг подумати, що опинився майже на Філіппінах. Це «майже»
звідси, що замість справжньої крові тих, хто дає себе прибити до хреста у Страсному
тижні, на сніг в Івано-Франківську падав мабуть кетчуп.
Одна місцева греко-католицька парафія організувала театралізовану Хресну
дорогу. Її учасниками стали семінаристи, а метою було те, щоб «у час Великого
посту люди стали хоч трішки кращими і не бажали лише забав». Спостерігачі
дійства, бачачи оголених семінаристів, напевно відчули в собі співчуття до
ближніх (температура того дня 0-4 градуси тепла).
Два роки тому прихильник народної побожності аргументував (http://bogdanpanczak.blogspot.com/2016/04/blog-post.html) , що «побожний театр» був добрий для греків, а наш
народ мусить брати активну участь і розуміти відправи, в яких бере участь. Отож маємо все разом: і
розуміння, і активну участь, і театралізацію.
В Посланні до галатів читаємо: «Котрі ж Ісусові Христові, розп‘яли тіло з
його пристрастями та похотями»(5,24). Які «учинки тіла» беруться з похотей
апостол Павло перераховує кілька рядків вище. Це слова з перших сторінок всіх
джерел інформації не тільки в Україні: ворогування, свари, заздрість, гнів,
суперечки, незгода, пияцтво.
Велелюдна Хресна дорога робить спектакулярне враження. Так певно буде і з
сьогоднішньою львівською. В своєму Катехизмі УГКЦ вчить однак, що богослужіння Великопосної
і Квітної Тріодей «літургійно провадить
християнина від усвідомлення власної гріховності до духовного
переображення»(568), і цитує прямолінійну стихиру з середи сиропусного тижня:
«Якщо від їжі постити, а пристрастей не очистити, то даремний піст. Бо не
послужить до виправдання, а через нещирість душа уподібниться до злих демонів,
котрі ніколи не їдять».
«Апостольські правила», церковний устав з кінця четвертого століття
заохочують єпископів, щоб закликали народ: «збирайтеся разом кожного дня,
вранці і ввечері, псалмодіючи і молячись у Господньому домі». У Великому пості
візантійський християнин почує тоді на вечірні і утрені безнастанний заклик до
боротьби з пристрастями. Бо «котрі ж Ісусові Христові, розп‘яли тіло з його
пристрастями та похотями».
Чотиридесятниця і на те з‘явилася в літургійному році: не щоб навіть в
неділі, з театралізацією, розпинати Христа, але приборканням пристрастей
успадкувати «плід Духа: любов, радість, мир, довготерпіння, лагідність,
доброту, вірність, тихість, здержливість»(Гал 5, 22).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz