Чи не першою відповіддю на запитання до наймолодшої автокефалії: «Від чого почнете» стало «10 тез для Православної
Церкви України», які опубліковано 30 січня. І оскільки предметом найбільшого
зацікавлення є поки що те скільки -сот парафій УПЦ МП перейшло до ПЦУ, відгуків
на план запропонований здебільшого мирянами є дуже мало. Курйозною реакцією,
яка по-своєму свідчить про «революційність» тексту, є опінія висловлена на ФБ профілі
одної з галицьких парафій ПЦУ: «робота
Українського Католицького Університету».
У введенні до документу читаємо : «Ми б хотіли цим документом
запросити всіх вірян Церкви до спільності та спілкування, до співучасті у
роботі, яку провадить Церква завжди, нині й повсякчас, у праці над обоженням
людини і свідченням Євангелія, перед обличчям нових сучасних обставин та
викликів». Дуже добре, що православні думають про theosis
людини і перекладають це правильно на українську мову. Не
всі це вміють. В різдвяному посланні Вселенського Патріярха Варфоломія, яке
вражає відвагою використання складних богословських понять, протиставляється
обоження (обожествлення) обожненню. На сайті міжнародного наукового проекту «Київське
Православ’я» нема термінологічної різниці: є «благословенний
шлях до обожнення за благодаттю» і
«несторіанське обожнювання світу». В польському перекладі поміщеному на сайті присвяченому
екуменізмові є ця сама проблема.
Тут хочу звернути увагу лише на один аспект церковної дійсності, потрактування
якого здивувало мене в «Тезах». Їхні автори очікують від Церкви, яка є «також суспільним
інститутом», «підзвітності,
відкритості, системи стримувань та противаг, убезпечення від зловживання
владою.»(Теза н-р 7). Це мають забезпечити «чіткі
правила, можливість виборності духовенства, справедливий церковний суд». Але в цьому «ключовим є переосмислення
ролі єпископів як люблячих пастирів, які з перших вуст знають про проблеми
церковного народу, знаходячись посеред нього і забезпечуючи його єдність».
Враховуючи, що в православних Церквах, за нечисленними винятками, єпископами
стають монахи, я очікував, що в котрійсь з наступних тез прочитаю про
монашество в ПЦУ. Не сталося так.
І єдиним місцем в «10-ти Тезах», де згадується про монахів, є теза н-р п’ять,
в якій констатується незнання Біблії православними християнами, бо «на
жаль, на тому місці, де мало би бути читання та вивчення Біблії, у багатьох вірян
знаходяться повчання різних ченців і старців, міфологічні уявлення і забобони
та елементи, що доходять до ритуалізму, або ж і гіпертрофована етнографічна,
патріотична, або культурна складова».
Один православний богослов, коментуючи «Тези», звернув увагу, що не
підписався під ними жоден єпископ. Годі дивуватися, якщо стан, з якого вони
вийшли, поставлено в один ряд з міфологічними уявленнями і забобонами. Трохи
дивно, що під таким сформулуванням підписалися священики, які бодай номінально
є монахами.
Безперечно «10 тез для ПЦУ» це голос з перших вуст, який показує, які
проблеми мають заангажовані миряни. Вся повнота ПЦУ, паралельно з творенням
структур, мусить творити простір для обміну думок і спільних пошуків адекватних
відповідей на виклики, які перед українськими християнами ставить сьогодення.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz