Іван Лисяк-Рудницький (1919-1984) в есе «Що робити?» критикував перемішання
церковної і політичної сфер в українському суспільному побуті. На його думку,
«таке змішання не виходить на здоров’я ні одній, ні другій царині». Тому в
українських Церквах «так мало справжнього одуховлення та богословської мислі», а псевдорелігійний
кольорит, що ним прикрашують себе партії, «зовсім не причиняється до їх
уморальнення, але зате обтяжує їх зайвою відповідальністю за речі, до яких їм
було б краще взагалі не втручатися».
Університети не пасуть задніх. Конкретно ідеться про
Прикарпатський національний. З його ініціативи на гору Піп Іван, де спільно з
Варшавським університетом відбудовують астрономічну обсерваторію, спорудять
екуменічну Хресну дорогу. Стації, читаємо в
офіційному повідомленні, «у вигляді
камінних бриль у зріст людини із вмонтованими у них таблицями відображатимуть
останні моменти життя Ісуса Христа на його шляху до Голгофи». В ректора
прикарпатського вишу уроки гомілетики могли б брати ректори духовних семінарій:
«Ця
Хресна дорога сприятиме взаєморозумінню між християнами різних конфесій та
робиться для всіх людей, аби їх сходження до вершини Чорногори, яка є давнім
святилищем, супроводжувалося відпочинком та молитвою біля стацій, роздумами про
Христове Воскресіння. Хочемо таким чином подарувати всім відвідувачам нашої
Обсерваторії радість та віру. Насамперед, віру кожного в себе! Впевнений, що
Хресна дорога, яку ми створимо, відкриє кожному, хто її пройде до кінця, нові
горизонти і додасть сил для подолання життєвих вершин!».
Це не перша Хресна дорога, яка веде на вершину гори. Коли оглядаю фільм з
відкриття стації Хресної дороги на найвищу гору Дрогобиччини, вже не викликає в
мене здивування мистецький кітч і стилевий еклектизм, але висловлене мирянкою
прагнення, щоб та «Хресна дорога стала колись українською Меккою для багатьох
прочан нашої України».
Сьогодні віддання свята Вознесіння. В шостій пісні канону утрені ми чули:
«Чому червоні ризи у Того, Хто з’єднався з грубою плоттю? – святі ангели,
дивлячись на Христа, взивали. Він носить образ Божественних чесних страждань».
Східне християнство, пасхальне за визначенням, не забуває про страсті. Воскреслий і прославлений Христос, згідно з
євангельськими розповідями, має на тілі рани. Але це вже сліди страждань, які
зцілені воскресінням, і з перспективи перемоги над смертю споглядаємо їх в
літургійних текстах.
Це великий виклик, як показує галицька великопосна практика, не тільки для
греко-католиків. Що робити, щоб до роздумиів про Христове Воскресіння
українського християнина спонукали не стації Хресної дороги, але літургійне
життя традиції, в якій його охрестили? Поки що буває так, що позичена від
латинників Хресна дорога має стати місцем, яке є символом для мусульман.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz