В закінченні своєї найновішої книжки, присвяченої «бандерівським
викривленням» Берестейської унії, люблінський професор з Католицького
університету, прізвище якого читачам цих постів відоме, «простих уніятів», які
в часах підпілля, не вдаючись до складних обрядово-богословських міркувань
брали участь в Таїнствах звершуваних в Римо-Католицькій Церкві, протиставляє
«прибулим з-за океану, часто після римських студій, вихованим в дусі
націоналізму, загартованим на полігонах холодної війни, елітам „Української Церкви”». Ці останні викинули перших на обочини релігійного
життя, запровадили новий лад і «розпочали мудрагельські, чужі уніятській
традиції, пошуки тотожності Церкви, над правильною назвою якої сушать собі
голову дотепер». Мало того. Вони «безправно і всупереч римській дисципліні
вживають титул „патріярха”, а з конфліктів з Латинською Церквою зробили норму
релігійного життя». І це ще не все, бо «вірним забрали вервиці – символи їхньої
стійкості у вірі, викидали „Хресні дороги”, як
польський винахід, висміювали все, що пов’язане з давньою уніятською традицією,
яку дбайливо зберігали покоління вірних».
Заокеанські еліти, хоч гартувалися на полігонах холодної війни, не зуміли,
як видно на розкладах богослужінь в греко-католицьких храмах, «викинути „Хресних доріг”. Якраз в цьому аспекті я хотів би, щоб люблінський
дослідник родом з Волині не помилявся. Очевидно не йдеться про якесь духовне
насильство над вірними прив’язаними до запожичених латинських практик, але про
ситуацію, коли греко-католики, усвідомивши, яким скарбом є їхня східна
традиція, не копіюють інших.
Хресна дорога це одна з нескінченних наших історій: http://bogdanpanczak.blogspot.com/2016/04/blog-post.html
І цього року ситуація є незмінною. У Зарваниці моляться нею в неділі
Великого посту. Будуть також після Пасхи, як колись? https://bogdanpanczak.blogspot.com/2018/04/blog-post_47.html
Львівських семінаристів можна попросити і вони приїдуть до парафії, щоб там
провести це набоженство. На плакаті подані дати: 15 березня – 21 квітня. То у
Квітну неділю також готові відповісти на запит народу? Чого ж ми не готові
зробити, щоб народ дістав, чого потребує. Найчудесніші реліквії з самого
Ватикану, всіляких чудотворців з усіх усюд привеземо.
В одному з новостворених для заробітчан душпастирських осередків в Польщі
має відбутися візитація. Душпастир питає семінариста, чи в суботу люблінські
богослови могли б відправити Хресну дорогу. Ні, бо їх цього не вчать. А якщо
навіть вміли б, теж ні, бо це субота.
Починаємо жити паралельним життям. Не йдеться тільки про надзвичайну
легкість прийняття біритуалізму духовенством http://bogdanpanczak.blogspot.com/2016/02/blog-post_85.html ,
хоч це матиме свої, і побоююсь вже має в країнах таких як Австрія чи
Німеччина, наслідки для рівня вірності мирян
своїй Церкві. Справа в тому, що греко-католик, для якого духовне життя
немислиме без Хресної дороги, до того в неділю, і в символічному духовному
центрі, прийшовши до нашого храму у Польщі, не відчує, що він у себе.
Бо тут, всупереч очікуванням багатьох, займаємось «мудрагельськими
міркуваннями», щоб втілити в життя те вчення про автентичну тотожність східних
католиків, яке, для декого парадоксально, проголошує Римська Апостольська Столиця
в своїх документах.
Від кількох місяців питання також літургійного обличчя Греко-Католицької
Церкви в Україні перестало бути, як дехто міг би думати, другорядною справою.
Автокефалія для Православної Церкви України мала б спонукати до автокоректи.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz